03 mei Dacia, een daverend succes

Binnen de Renault Groep is Dacia in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een wereldwijd succesnummer. Door het essentiële van de auto voor een zo laag mogelijke prijs aan te bieden zonder concessies te doen op het gebied van betrouwbaarheid, is Dacia vandaag de dag niet meer weg te denken van de markt.

Een gestaag groeiende verkoopprestatie
In 2010 (markt personenauto’s + bedrijfswagens): – Wereldwijd behaalde Dacia een verkoopvolume van 348.279 stuks, een groei van 11,8% ten opzichte van 2009. In Nederland behaalde Dacia een verkoopvolume van 5.408 stuks, een groei van 32,6% ten opzichte van 2009.
– In Europa behaalde Dacia een marktaandeel van 1,6% met 246.920 verkochte auto’s, 15,2% meer dan in 2009. In Nederland behaalde Dacia een marktaandeel van 1,12% in 2010.

Het succes van Dacia is tot stand gekomen dankzij een breed gamma producten, waaronder:
– de Dacia Sandero, waarvan er in 2010 155.000 zijn verkocht (waarvan 25% de Stepway-versie). In Nederland zijn van de Dacia Sandero 2.703 auto’s verkocht (waarvan 30% de Stepway-versie).
– de Dacia Duster, die, na één jaar op de markt, meer dan 100.000 bestellingen telt. In Nederland zijn al ruim 3.100 Dacia Dusters besteld.

Dacia vernieuwt in 2013 de Sandero, Logan en Logan MCV. Het merk zal de uitbreiding van het gamma voortzetten met de introductie van een nieuwe gezinsauto en een nieuwe kleine bedrijfswagen in 2012.